Toegankelijke online dienstverlening op maat voor Woonbron

Een reparatie doorgeven is eenvoudiger dan ooit, met de nieuwe site van Woonbron. En chatbot Anna vraagt alleen wat ze écht nodig heeft. Ook heb je straks direct inzicht in de status van je aanvraag.

De vraag van Woonbron

Gemak, vertrouwen, eenvoud, menselijk, persoonlijk en excellente service. Dat zijn de waarden van woningcorporatie Woonbron. Woonbron wilde graag een nieuwe website, die daar naadloos bij aansluit. Waar je direct de informatie vindt die je zoekt, en eenvoudig een reparatieverzoek indient. Kortom: een site die volledig is ingericht op de behoeften van de klant. Zodat die online zo goed mogelijk wordt geholpen.

Onze aanpak

Analyse, samen met de klant

  • Wat zijn de belangrijkste klantvragen?

  • Welke gegevens heeft Woonbron nodig voor een reparatieverzoek?

  • Wat is écht nodig om te vragen en wat niet?

Ontwerp

  • Wireframes voor de nieuwe homepage en menu(structuur)

  • Interactieontwerp reparatieverzoek

  • Op een ‘agile’ manier: in meerdere ontwerprondes steeds weer toetsen en finetunen

  • In nauwe samenwerking met de opdrachtgever

Usertests

  • Bij de mensen thuis

  • Met klikdemo’s getoetst: is de navigatie logisch? Zijn de vragen duidelijk?

 

“We hebben mooie nieuwe stappen gezet in het verbeteren van onze digitale dienstverlening. Na jaren van stilstand bleek de frisse blik van OSAGE een succes. Dat hebben wij - maar ook onze huurders - als zeer positief ervaren.”

Het resultaat

Een nieuw ontwerp voor de homepage. Waar de klant snel vindt wat hij zoekt, van reparatie doorgeven tot huur betalen. En: het doorgeven van een reparatieverzoek is nu supersimpel geworden.

Ook kan de klant nu terecht bij chatbot Anna, de nieuwe online medewerker van Woonbron. Verder maakt de nieuwe site slim gebruik van de gegevens die Woonbron al heeft. Klanten hoeven alleen hun huisnummer en postcode in te vullen, en dan weet Anna al wie ze zijn en in wat voor huis ze wonen: met of zonder balkon, met of zonder hal, etc. Vervolgens krijgen ze alleen de opties te zien die voor hen relevant zijn.

Hierna kunnen klanten in de toekomst eenvoudig de status van hun reparatie volgen. Zo kunnen ze precies zien wanneer ze een monteur kunnen verwachten. Klanten worden dan online dus nóg beter geholpen dan voorheen. Met als bijkomend voordeel: medewerkers van Woonbron houden meer tijd over voor ander werk.

Wat hebben we gedaan?

  • Communicatieadvies

  • UI/UX design

  • Ontwerp en vormgeving

  • User tests

  • Agile werken

  • Interactie design

  • Service design

Previous
Previous

Gemeente Amsterdam - UX design Mijn Amsterdam

Next
Next

CIZ - Een creatief jaaroverzicht