5 vragen aan OSAGE’s Laura

 

home / updates

‘Niet te lang blijven dralen, maar gewoon aan de slag gaan. Dan komt het vanzelf goed.’


Onder tijdsdruk een razend ingewikkeld probleem analyseren om dat vervolgens bedrieglijk eenvoudig vorm te geven… Daarvoor moet je bij Laura zijn. 12 jaar lang behoorde zij tot de harde kern, de ‘F-side’ van OSAGE. Nu vindt ze het tijd om te gaan. Iets anders, iets nieuws. Wat precies, dat weet ze nog niet. Wat vond ze van haar tijd bij OSAGE?

Laura! Waarom ga je weg? 

‘Ik heb hier 12 jaar lang met enorm veel plezier gewerkt, dat doe ik eigenlijk nog steeds. Maar ik voel dat het tijd wordt om te gaan. Ik ben toe aan iets nieuws. Het lukte me niet om te bedenken wat ik wil gaan doen terwijl ik hier nog werkte. Daarom heb ik besloten om eerst te stoppen, en eens rustig te gaan nadenken. Ga ik bij een ander bureau werken? Voor mezelf beginnen? Ik zie het wel.’

Laura.jpg

Wat is OSAGE voor jou? 

‘Ontrafelen, tot op het bot analyseren, helemaal tot de kern komen. Dat is OSAGE. Als je dat niet doet, kun je nog steeds een mooi project neerzetten, maar dan dient het z’n doel niet of niet voldoende. Want dat ontrafelen, dat doe je voor de eindgebruiker. Voor de mensen zelf dus. Dat mensgerichte, dat is ook heel erg OSAGE.’

‘Een mooi voorbeeld hiervan is onze klus voor MijnOverheid. Wat nu de Berichtenbox is, daarvoor hebben we ooit een omgeving ontworpen die veel verder ging. Een soort ideale omgeving dus, een oefening voor wat MijnOverheid eigenlijk zou kunnen of moeten zijn. Ons concept was sterk gericht op de eindgebruiker. Zo stond er bijvoorbeeld niet “U heeft een bericht van de RDW”, maar: “Uw auto moet gekeurd worden.” Dit concept hebben we getest en ik vergeet nooit wat een vrouw uitriep: “Ja, dít snap ik! En ik zou eigenlijk verwachten dat ik hier ook informatie over mijn zorgverzekering kan vinden.” Nu is je zorgverzekeraar geen overheid, en de omgeving die we aan het testen waren, was alleen bedoeld voor overheidszaken. Maar daar was deze mevrouw helemaal niet mee bezig; zij zag simpelweg een online omgeving voor zich waar ze ál haar zaken kon regelen, of dat nu met de overheid of met een private partij is.’

Home notificaties 1.png

‘Daarmee was deze dame al een stapje verder dan onze opdrachtgever. En ze zat op precies hetzelfde spoor als wij bij OSAGE. Want ook wij vonden het onderscheid tussen overheid en private partijen niet logisch, gezien vanuit de eindgebruiker. Maar het is zo veel krachtiger als de mensen het zelf zeggen, dan wanneer wij als bureau dat doen. Want nogmaals: het gaat niet om ons of om de opdrachtgever: het gaat om de mensen. Dat besef, dat is typisch OSAGE.’

IMG_0217.jpeg

Wat heb je geleerd in je tijd bij OSAGE?

‘Alles. Ik kwam hier als junior binnen, vers van de academie. Mijn allereerste baan. Ik ben door OSAGE gevormd. Door de jaren heen ben ik eigenlijk steeds meer gaan uitzoomen. Eerst maakte ik middelen. Ik dacht bijvoorbeeld na over vorm en kleur. Later ging ik nadenken over hoe je je ontworpen middelen neerzet in een presentatie aan een klant. Daarmee zoom je al uit: je denkt niet alleen meer na over de middelen zelf, je denkt na over hoe je die presenteert. Toen ik later ook zelf bij klanten ging presenteren zoomde ik nóg een stapje verder uit. Ging ik nadenken over vragen als: wie zitten er aan tafel, welk belang hebben zij, welke insteek kies ik, en hoe help ik ze verplaatsen in de eindgebruiker? En weer later ging ik grotere projecten en sessies begeleiden, en mensen aan het werk zetten. Dan zie je pas echt het grote plaatje: hoe pakken we dit project aan?’

48324899_1996582823755611_8421093706697801728_o.jpg


‘Dit uitzoomen is ook wat er met ons bureau is gebeurd. We begonnen ooit nog vrij functioneel: middelen maken. Nu ontwerpen we lang niet altijd middelen en werken we meer op strategisch niveau. Merkstrategie, online strategie, veranderstrategie: noem het maar op. Als een organisatie bijvoorbeeld in een verandertraject is vastgelopen, kunnen wij helpen door het proces te visualiseren en de knelpunten bloot te leggen. Dat doen we samen met de opdrachtgever, om deze zélf tot het inzicht te laten komen. De oplossing is dan niet een middel, maar bijvoorbeeld een aanpak of een manier van denken.’

‘Het gaat om de mensen. Dat besef, dat is typisch OSAGE.’


En wat hebben je collega’s van jou geleerd? 

‘Ik denk dat ze van mij geleerd hebben dat je ook weer niet té lang moet blijven analyseren en ontrafelen. Uiteindelijk moet je gewoon aan de slag. Begin gewoon, ook al lijkt het nog nergens op. Pas als je iets hebt gemaakt kun je erop reageren.  Dan zie je beter wat wel en niet werkt. En vraag je steeds af: voor wie doe ik dit, en waarom doe ik dit ook al weer? Dan weet je vanzelf welke kant het uit moet.’

‘Verder hoop ik dat ze over me zeggen dat ik een passie voor ons vak heb. Dat probeer ik tenminste wel uit te dragen!’

av_schiphol_4.jpg


Tot slot: heb je nog een tip voor ons achterblijvers? 

‘Behoud de energie en het plezier waarmee we hier de dingen doen. Maar, we mogen wel wat meer delen met elkaar. Ik vind dat we vaker onze successen mogen vieren en onze teleurstellingen mogen delen. Af en toe met de groep bij elkaar komen en de boel evalueren: dat gebeurt nog wat te weinig vind ik. Dus dat is mijn tip aan jullie: zoek elkaar nóg meer op en deel je ervaringen.’


 
Floor Schrijversnieuws