Campagne voor de Patiëntenfederatie Nederland

Hoe zet je persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) op de kaart? Bij zorggebruikers die daar nog nooit van hebben gehoord? Antwoord: door huisartsen en andere zorgverleners uit te nodigen hierover te communiceren. Met campagnemateriaal dat ze zelf kunnen personaliseren en bestellen.

De vraag van de Patiëntenfederatie Nederland

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een website of app waarin je (een kopie van) je medische gegevens kunt verzamelen en bekijken. Zo heb je al je gezondheidsgegevens op één plek. Het advies van je huisarts bijvoorbeeld. Maar ook de uitslag van het ziekenhuis, of een brief van je therapeut. Handig, zeker als je zorg afneemt bij verschillende zorgverleners.

Voor de meeste mensen zijn PGO’s nog nieuw en onbekend. Het programma PGO on Air, aangestuurd door de Patiëntenfederatie Nederland, werkt aan het bekender maken van PGO’s. De vraag aan OSAGE: ontwikkel een campagne die PGO’s bij een breed publiek op de kaart zet. Werk daarbij nauw samen met het programma, communicatieprofessionals in de zorg én zorgverleners.

Onze aanpak

Concept

  • ontwikkelen campagneconcept, gebaseerd op 3 uitgangspunten: 

    • autoriteit (communiceren vanuit vanuit zorgverlener, betrouwbare bron die dichtbij patiënten staat)

    • nieuwe sociale norm (zorgverlener stelt een nieuwe norm: hier gebruiken we PGO’s)

    • handelingsperspectief (we communiceren pas op het moment dat een zorggebruiker iets kan dóen: bijvoorbeeld een PGO kiezen en gebruiken)

  • verschillende varianten toetsen bij communicatieadviseurs en projectleiders van zorginstellingen

Gebruikerstesten

  • A/B-tests in wachtkamers van zorginstellingen in de Achterhoek: 

    • 2 x huisartsenpraktijk

    • 1 x ziekenhuis

  • observaties, interviews met patiënten en met zorgverleners

  • aanscherpen campagneconcept op basis van uitkomsten

Schermafbeelding 2022-03-02 om 10.25.55.png

Campagneplan

  • ontwikkelen campagneplan met gefaseerde aanpak

  • kleinschalig beginnen, bij artsen die enthousiast zijn (early adopters)

  • middelen aanbieden in de ‘zorgcontext’: in en om zorglocaties

  • is voldoende bekendheid bereikt? Dan opschalen naar wijk, gemeente, regio en uiteindelijk landelijk

Middelen

  • ontwerp wachtkamervideo’s, afsprakenkaartje, poster, flyer en banner

  • met begrijpelijke teksten (getoetst bij zorgkenniscentrum Pharos)

  • zorgverleners kunnen de middelen zélf personaliseren

Resultaat

Een campagneconcept ‘Bij ons kun je je PGO gebruiken.’ Met middelen die zorgverleners in de bestelportal zélf kunnen downloaden. En waarin ze flyers, posters en banners kunnen personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen tussen:

  • Bij ons kun je je PGO gebruiken

  • In deze praktijk kun je je PGO gebruiken

  • Bij deze huisarts kun je je PGO gebruiken

Previous
Previous

Bewustwordingscampagne Gemeente Dordrecht

Next
Next

De Nederlandse Arbeidsinspectie - Een online platform én een succesvolle pilot met 75% deelname