Redesign Mijn Amsterdam

De gemeente Amsterdam wil een persoonlijk, digitaal platform voor alle Amsterdammers. Met alle diensten en informatie handig bij elkaar. Goed idee! Maar hoe krijg je dat van de grond? Daar zorgden wij voor.

 

De vraag van de gemeente Amsterdam

Van uitkering via parkeervergunning tot erfpacht: Amsterdammers regelen veel zaken met hun gemeente. Maar wat weet de gemeente precies van je? En hoe staat het met je aanvraag?

Met Mijn Amsterdam - een persoonlijk, online platform - wil de gemeente inwoners meer overzicht bieden. Eén plek, waar alle gemeentelijke diensten bij elkaar staan. En waar je eenvoudig je persoonlijke gegevens kunt inzien en aanpassen.

Een goed idee. Maar hoe verhoudt dit platform zich tot de andere online diensten van de gemeente? Hoe krijg je iedereen mee? Dan is het goed om een externe partij mee te laten kijken. Daarom werden wij ingeschakeld.

 

Onze aanpak

Onderzoek

  • samen met Amsterdammers 

  • mini-klantreizen: welke informatie verwacht de bezoeker op welke plek?

Prototypes

  • toetsen bij gebruikers én gemeentelijke diensten

  • feedback direct doorvoeren 

Ontwerp interface

  • een vriendelijk en uitnodigend ontwerp

  • waarbij de Amsterdammer centraal staat

  • met heldere, toegankelijke teksten

Uitvoering

  • ondersteuning op locatie door ontwerper met SCRUM-ervaring

Nazorg

  • klikdemo’s en video’s die de gemeente kan inzetten bij gebruikersonderzoeken

 ‘Overzichtelijk, in één klik al je zaken bij elkaar. Echt een pagina die jou bedient. Passend dat de gemeente dit doet.’

Laura Dekker, Amsterdammer

 

Het resultaat

Met prototypes lieten we zien wat wel en niet werkt. Hierdoor ging Mijn Amsterdam steeds meer leven. We schakelden snel en voerden feedback meteen door. Zo kwam de energie vanzelf terug.

Het resultaat? Een persoonlijke webomgeving waar de Amsterdammer centraal staat. Die is ingericht op een manier die logisch voelt voor de gebruiker. In een warme, vriendelijke stijl. Zodat de Amsterdammer voelt: dit platform draait om míj.

Benieuwd hoe de gemeente Mijn Amsterdam verder ontwikkelt? Bekijk dan hier het platform.

 

Wat hebben we gedaan?

  • Klantreizen

  • Communicatieadvies

  • Copy

  • UX-design

  • Service design

  • Ontwerp

  • Visuele identiteit

  • SCRUM-ondersteuning

Previous
Previous

Ministerie van Justitie en Veiligheid - Hoe ervaren multiprobleemgezinnen de hulpverlening?

Next
Next

Woonbron - Toegankelijke online dienstverlening