De vraag van Logius

Sinds 2018 moeten Europese inwoners en bedrijven kunnen inloggen bij alle Nederlandse organisaties in de publieke sector. Met hun eigen nationale inlogmethode. Zeg maar: met de Spaanse, Franse of Duitse variant van DigiD (mits deze Europees erkend is). Dat hebben alle EU-lidstaten in de eIDAS-verordening met elkaar afgesproken.

Zorgen dat mensen veilig kunnen inloggen in een ander Europees land is een complex proces. Voor dienstverlenende organisaties heeft het veel technische en juridische voeten in de aarde. En dat maakt het inlogproces óók voor gebruikers ingewikkeld: zij moeten veel stappen en inlogschermen doorlopen. Dat moest beter, vond digitale overheidsdienst Logius. Eenvoudiger.

De vraag aan OSAGE? Ontwerp – samen met een aantal overheidspartijen en leveranciers – het ideale klantproces van de inloggende EU-burger.

eIDAS+2+Copy+4.jpg

De ideale klantreis voor de EU-burger

Online overheidszaken regelen over de grens wordt een stuk makkelijker. Dankzij eIDAS, de EU-verordening die ervoor zorgt dat nationale inlogmethodes in heel Europa worden erkend. Handig! Maar dan moet zo’n inlogproces wél logisch en begrijpelijk zijn voor iedereen. En daar kwamen wij om de hoek kijken. We kropen in de huid van de EU-burger, en ontwierpen de ideale klantreis.

eIDAS+2+Copy+7.jpg
eIDAS+2+Copy+2.jpg
eIDAS+2+Copy+6.jpg
eIDAS+2+Copy.jpg

Onze aanpak

Onderzoek

  • bestaande rapporten analyseren

  • hoe ervaren gebruikers het huidige proces?

  • welke technische en juridische aspecten (o.a. rond veiligheid en privacy) komen er allemaal bij kijken?

  • huidige inlogschermen in kaart brengen

  • hoe zit het met de interactie, vormgeving en content?

  • welke organisatie zit achter welk scherm?

  • huidig inlogproces in kaart brengen, vanuit het perspectief van Europese burgers

Werksessies

  • samen met de Belastingdienst, Gemeente Den Haag, Kamer van Koophandel, KPN, Logius, RDW, RvIG, RVO, SVB en VNG

  • knelpunten huidige klantreis in kaart brengen en verbeterde klantreis toetsen

Concept, ontwerp en prototype

  • concept: visueel ontwerp van de verbeterde klantreis

  • UX-ontwerp van inlogschermen: een logisch en begrijpelijk inlogproces, waarbij alle technische en juridische randvoorwaarden zijn meegenomen

  • klikdemo: een werkend prototype waarin het hele inlogproces is uitgewerkt

Advies

  • concrete aanbevelingen voor elke fase van de klantreis op het gebied van UX en interactie, vormgeving en content

Het resultaat

Een eindpresentatie met alle knelpunten en aanbevelingen, voor elke fase van de klantreis. Die in samenwerking met dienstverlenende organisaties tot stand gekomen is. Deze knelpunten en aanbevelingen maakten we tastbaar en zichtbaar, door ze uit te werken in een werkend prototype (zo zou het inlogproces kunnen werken, en dit werkt nog niet). Daarnaast adviseerden we over de inrichting van een centraal informatiepunt en een online toolkit, waarmee dienstverleners EU-burgers met vragen op weg kunnen helpen.

Wat hebben we gedaan?

  • Klantreizen

  • Communicatieadvies

  • UX-design

  • Interactieontwerp

  • Servicedesign

Previous
Previous

Aedes - Website en communityplatform voor de belangen van woningcorporaties

Next
Next

Ministerie van Justitie en Veiligheid - Hoe ervaren multiprobleemgezinnen de hulpverlening?