Persoonlijk platform voor Amsterdammers

 

home / interactie / Gemeente Amsterdam

De Amsterdammer centraal

De gemeente Amsterdam wil een persoonlijk, digitaal platform voor alle Amsterdammers. Met alle diensten en informatie handig bij elkaar. Goed idee! Maar hoe krijg je dat van de grond? Daar zorgden wij voor.

 
 

De vraag van de gemeente Amsterdam

Van uitkering via parkeervergunning tot erfpacht: Amsterdammers regelen veel zaken met hun gemeente. Maar wat weet de gemeente precies van je? En hoe staat het met je aanvraag? Met Mijn Amsterdam - een persoonlijk, online platform - wil de gemeente inwoners meer overzicht bieden. Eén plek, waar alle gemeentelijke diensten bij elkaar staan. En waar je eenvoudig je persoonlijke gegevens kunt inzien en aanpassen.

Een goed idee, maar het bleef wat abstract. Want hoe verhoudt dit platform zich tot de andere online diensten van de gemeente? Hoe krijg je iedereen mee? Door deze vragen lag het project al een tijdje stil. En het enthousiasme van het begin? Dat was wat weggezakt. Daarom werden wij ingeschakeld.

 
 

Onze aanpak

Onderzoek

  • samen met Amsterdammers 

  • mini-klantreizen: welke informatie verwacht de bezoeker op welke plek?

Prototypes

  • toetsen bij gebruikers én gemeentelijke diensten

  • feedback direct doorvoeren 

Ontwerp interface

  • een vriendelijk en uitnodigend ontwerp

  • waarbij de Amsterdammer centraal staat

Uitvoering

  • ondersteuning op locatie door ontwerper met SCRUM-ervaring

Nazorg

  • klikdemo’s en video’s die de gemeente kan inzetten bij gebruikersonderzoeken

 
 

Het resultaat

Met prototypes lieten we zien wat wel en niet werkt. Hierdoor ging Mijn Amsterdam steeds meer leven. We schakelden snel en voerden feedback meteen door. Zo kwam de energie vanzelf terug.

Het resultaat? Een persoonlijke webomgeving waar de Amsterdammer centraal staat. Die is ingericht op een manier die logisch voelt voor de gebruiker. In een warme, vriendelijke stijl. Zodat de Amsterdammer voelt: dit platform draait om míj.

Wat hebben we gedaan?

  • Klantreizen

  • Communicatieadvies

  • UX-design

  • Service design

  • Ontwerp

  • Visuele identiteit

  • SCRUM-ondersteuning



Meer weten over dit project? 

 
8-team.png