In gesprek met Laura en Floor: toegankelijke webteksten = winst voor iedereen

Serie Digitale Toegankelijkheid (3)

Iedereen moet websites van de overheid kunnen gebruiken. Oók mensen met een beperking. Als overheidsorganisatie moet je dus zorgen dat je site aan de toegankelijkheidsrichtlijnen voldoet.

Onze copywriters en adviseurs Floor Schrijvers en Laura Tejedor zetten de afgelopen weken hun tanden in webteksten over de Omgevingswet. Wat komt er allemaal bij kijken als je die toegankelijk maakt? En vooral ook: wat levert het op? 

210330_OSAGE Deelt_Interview Guido_RM44(2).png

Webcontent toegankelijk maken

Floor: “Als je een webtekst toegankelijk maakt, bekijk je in de eerste plaats: wat is het doel van de tekst? Wat gaat de lezer lezen? Dat wil je meteen in de titel en eerste zinnen duidelijk maken. Zéker online. Zo zie je snel of je op de juiste plek van de site bent. Dat is voor iedere lezer fijn, maar al helemaal voor mensen met een visuele beperking. Zij gebruiken voorleessoftware, en kunnen niet zo snel een tekst en afbeeldingen scannen als anderen. Voor hen is het helemaal belangrijk dat ze direct weten of ze op de juiste pagina zijn en daar niet pas halverwege achter komen. Met een duidelijke titel en intro toon je respect voor je lezers, vind ik. En voor hun tijd en energie.

Verder kijk je natuurlijk: is de tekst leesbaar en begrijpelijk? Worden ingewikkelde termen en vakjargon voldoende uitgelegd? Zijn de zinnen niet te lang? Is de tekst logisch opgebouwd?”

Laura: “Daarnaast is het belangrijk dat je zorgt voor goede titels en tussenkoppen, die duidelijk aangeven waar de bijbehorende tekst over gaat. Duidelijke koppen die je goed gelabeld hebt in je CMS zorgen ervoor dat mensen de tekst makkelijk kunnen scannen. Dit geldt voor mensen die lezen én voor mensen die voorleessoftware gebruiken.

Links moeten meteen duidelijk maken waar de pagina naartoe leidt. En of je op de site blijft, of naar een externe site wordt geleid. Dus niet: ‘klik hier’. En zitten er afbeeldingen bij een tekst die informatie overdragen? Voorzie die dan van een alt-tekst, waarmee je de afbeelding beschrijft. Zorg verder voor een tekstueel alternatief voor alle video- en audiofragmenten.”

Floor: “Al die dingen - een goede structuur, heldere koppen en linkjes, alt-teksten - zijn trouwens ook heel goed voor je vindbaarheid in Google.”

Teksten over de Omgevingswet

Laura: “Onlangs hebben Floor en ik een flink aantal webteksten voor de website van het programma Aan de Slag met de Omgevingswet toegankelijk gemaakt. Op deze website kunnen overheden, bedrijven, bewoners en andere belanghebbenden alles vinden over de invoering van de wet. De teksten die wij hebben herschreven zijn vooral bedoeld voor ambtenaren bij gemeenten, waterschappen en provincies. Wat verandert er voor hen allemaal door de Omgevingswet? Aan welke eisen moet je als overheidsorganisatie straks voldoen? Hoe kun je oefenen? Waar kun je ondersteuning krijgen?” 

Floor: “Maar de informatie is voor iedereen beschikbaar en moet dus voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor inwoners en ondernemers. Bij informatie over de Omgevingswet is dat trouwens nog extra van belang, omdat deze wet voorschrijft dat overheden straks veel meer samenwerken met inwoners en ondernemers bij plannen voor de leefomgeving. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je als overheid transparant bent, en dat relevante overheidsinformatie voor inwoners en ondernemers goed vindbaar én begrijpelijk is.” 

Misverstanden uit de weg helpen

Laura: “Door een begrip helder te omschrijven, voorkom je dat mensen het net even anders interpreteren. Een term als ‘participatie’ bijvoorbeeld lijkt niet zo ingewikkeld. Maar wat betekent dat nou in de praktijk?”

Floor: “Ja, dat woord wordt vaak verkeerd gebruikt. Door inwoners wordt het vaak opgevat als: het recht hebben om mee te beslissen. Dat klopt niet. Je krijgt als inwoner de kans om mee te denken en mee te praten, maar een overheid is niet verplicht om een bepaalde beslissing aan te passen. Het is belangrijk om dat goed te omschrijven, en zo misverstanden uit de weg te helpen.”  

Laura: “Wat je ook doet als je een tekst begrijpelijker maakt, is passieve zinnen actief maken. En dan krijgen die zinnen opeens een onderwerp. Dat betekent dat je dan expliciet moet opschrijven wie een bepaalde actie uitvoert. Dat is in zo’n passieve zin vaak helemaal niet duidelijk. Het dwingt je om heel kritisch naar de inhoud te kijken en precies uit te zoeken: wat staat er nou écht?”  

Floor: “Door deze teksten over de Omgevingswet toegankelijk te maken, is het denk ik ook voor de mensen die de wet moeten doorvoeren duidelijker wat ze moeten doen. Dat is echt winst.” 

Laura: “Het is mooi om daar een klein steentje aan bij te kunnen dragen!” 


In de 3-delige serie Digitale Toegankelijkheid vertellen toegankelijkheidsexperts van OSAGE over hun werk. Lees ook het interview met Guido den Hoed over het toegankelijk maken van pdf’s. En het gesprek met Roy Hendriks over empathie, impactanalyses en praatplaten.


Heb je een vraag over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via roy@osage.nl. Wij helpen je graag verder!




Previous
Previous

Begrijpelijke communicatie voor laaggeletterden?

Next
Next

Toegankelijkheid volgens Roy: over impactanalyses, empathie en praatplaten