Burgerparticipatie vormgeven: afspraken, spelregels én een digitale tool

De gemeente Amsterdam wil participeren voor inwoners en ondernemers eenvoudiger en toegankelijker maken. Zodat ze echt kunnen meedenken en meebeslissen over ontwikkelingen in hun buurt. Wat is daarvoor nodig? En hoe kan een digitale tool daarbij helpen? Wij hielpen de gemeente om dat in de praktijk te onderzoeken. Sámen met die inwoners en ondernemers.

 

Onze aanpak

Bewonersonderzoek

  • respondenten werven

  • opzetten en uitvoeren van 12 interviews met bewoners

  • centrale vraag: hoe wil je samenwerken met de gemeente?

Sessie I: samen met bewoners, experts en de gemeente

  • terugkoppelen: dit hebben we opgehaald met de interviews

  • met elkaar verder verkennen: hoe ziet de ideale samenwerking eruit?

    • welke afspraken en spelregels zijn daarvoor nodig?

    • hoe ziet de ideale digitale tool eruit?

Ondersteuning bij ontwikkeling prototype digitale participatietool

  • waarmee bewoners ideeën, vragen en plannen kunnen delen

  • ontwikkeld door de gemeente; wij adviseerden en schreven teksten

Sessie II: tool testen bij bewoners

  • ophalen feedback

  • terugkoppelen feedback aan bewoners en gemeente

Advies

  • over uitgangspunten voor succesvolle burgerparticipatie

  • en noodzakelijke vervolgstappen

 

Resultaat

Een advies aan de gemeente Amsterdam: dit moet je doen om de samenwerking met inwoners en ondernemers succesvol te laten zijn. En een getest prototype van een digitale participatietool (die werd gebouwd door de gemeente zelf). En, ook niet onbelangrijk: enthousiaste bewoners! Die blij waren dat ze als gelijkwaardige partners konden meedenken. De gemeente Amsterdam is inmiddels bezig met de doorontwikkeling en de inzet van de tool. Ook daar mag OSAGE bij ondersteunen. Leuk!

Previous
Previous

Campagne Mediawijsheid

Next
Next

Bewustwordingscampagne Gemeente Dordrecht