Veilig en sociaal online: een campagne voor jongeren van Capelle aan de IJssel

Hoe maken we jongeren bewust van het belang van veilig en sociaal gebruik van social media? Met deze vraag klopte de gemeente Capelle aan de IJssel aan bij OSAGE. Door slim gebruik te maken van bestaande middelen en voorzieningen kon er in korte tijd een herkenbaar ‘Capelse’ campagne worden opgezet, waarmee de gemeente zich kon aansluiten bij de landelijke Week van de Mediawijsheid.

 

De vraag van de gemeente Capelle aan de IJssel

Bij de gemeente Capelle aan de IJssel zijn ze zich bewust van de risico’s van social media. Ze willen hier verantwoordelijkheid voor nemen, en een zichtbare rol spelen. Daarbij richten ze zich op jongeren, onder andere tijdens de landelijke Week van de Mediawijsheid. Het doel? Kinderen en jongeren bewust maken van het effect van online pestgedrag. Zodat ze gaan nadenken over hun eigen online gedrag. En over hoe ze social media positief kunnen inzetten.

Hoe kunnen we jongeren uit Capelle aan de IJssel wijzen op het belang en veilige en sociale online omgeving? En hoe zorgen we dat de boodschap de jongeren van nu aanspreekt? Aan OSAGE de taak om de gemeente van een pakkende campagne te voorzien. Aantrekkelijk voor jongeren, met een duidelijke stempel van Capelle.

 

Onze aanpak

Onderzoek

  • Hoe sluit de campagne slim aan bij de landelijke campagne Week van de Mediawijsheid?

  • Hoe maken we gebruik van het bestaande materiaal en zorgen we tegelijkertijd dat de campagne de uitstraling heeft van Capelle aan de IJssel?

  • Hoe kunnen we inhoudelijk het sociale én het veilige belang naar voren laten komen?

  • Op welke manieren kunnen we jongeren het beste bereiken?

Concept

  • Pakkende posters met bekende Capellenaren, en met illustraties van jonge Capelse illustratoren

  • Combinatie van de huisstijl van de landelijke campagne Mediawijsheid met de huisstijl van de gemeente

  • Posts voor Instagram en Facebook en stickerpakketten voor Instagram en Snapchat

  • Gebaseerd op het gedrag, de voorkeuren en interesses van Gen-Z

  • Ook aparte posts gericht op ouders en verzorgers

  • Heldere tekst over sociaal en veilig internet voor de website van de gemeente

 

Het resultaat

Een persoonlijke campagne waar de Capellenaar centraal staat. Met posters, posts en de hashtag #lieversociaal werd heel Capelle bereikt. Jongeren én ouders en verzorgers. Dit vertaalde zich ook naar het aantal bezoekers op de website van de gemeente. Deze werd zo druk bezocht dat de capaciteit verhoogd werd om overbelasting te voorkomen. Zo draagt Capelle aan de IJssel bij aan een veiligere online omgeving.

 

Wat hebben we gedaan?

  • opzet en uitvoering socialmedia-campagne

  • onderzoek en analyse

  • ontwerp

  • copy

Previous
Previous

Levvel - Jongeren, (pleeg)ouders en verwijzers centraal

Next
Next

Gemeente Amsterdam - Burgerparticipatie vormgeven